Red or Dead


Red or Dead grundades av Wayne och Geraldine Hemingway i början av åttiotalet. De hade inga pengar och började sälja av kläder ur sina personliga garderober på Camden Market i London. Resten är historia. Och vem minns inte Red or Deads butik på Neal Street i Covent Garden under mitten av nittiotalet? Londons tjusigaste butikspersonal.

Red or Dead har aldrig varit ett traditionellt modevarumärke. Filosofin har alltid varit att inte spendera mycket pengar på dyra varumärken, utan snarare att vara kreativ och skapa en personlig stil utifrån egna förutsättningar. Mode och design är till för alla – inte bara de rika och välbärgade. Mode och stil ska heller inte tas på för sort allvar - det handlar om ha roligt!

Vid Londonfinalen av förra årets upplaga av Specswearer of the Year träffade jag Red or Deads färgstarka creative director, Katie Greenyer. Som tonåring åkte hon till Paris och designade textilier för Christian Lacroix. Hos Red or Dead har hon jobbat sedan mitten av 90-talet. Katie är en underbart varm, inspirerande och entusiastisk person med galet rödrosa hår och matchande läppstift – som älskar färg och att använda sig av intressant färgkombinationer i sin design.

Vad sägs om färgmatchningen av glasögon, hår och kläder? En designer som lever som hon lär.

Inga kommentarer: