Snygg OCH säker i pisten


Var i franska alperna och åkte skidor i slutet av mars. Vädret var fantastiskt, om än något kallt, snön låg som puder i pisten och solen gassade. Jag och mina vänner hade en debatt om huruvida man ska ha hjälm eller inte, där jag var den enda som talade för. Dock så kände jag mig inte så pass stark att jag, som enda vuxen, skulle svischa omkring i pisten med ett stort bowlingklot på huvudet (för det är precis så det ser ut). Istället blev det en kompromiss med ryska hatten (ärvt från min farmor, skulle aldrig köpa ny päls) som med sin fluffiga karaktär förmodligen dämpar nästintill lika bra som en hjälm. Och till det, nya favvo-solisarna som är både UV-skyddade och polariserande. UV-skydd för att skydda ögat från strålning och polariserade glas som reducerar bländande solljus och gör att kontrasterna kommer fram bättre - jättebra för t ex bilkörning, segling eller skidåkning där det är extra viktigt att se ordentligt och inte låta solen påverka synförmågan negativt. Dessutom - tänk på att solens härliga men också för ögat farliga strålar kan nå ögonen från sidan. Därför är modet nu med breda skalmar inte bara snyggt utan också skonsamt!

Inga kommentarer: