Och här kommer första rapporten...

Fick precis ett mejl utan prickar (dessa har jag lagt till i efterhand) från Maria som just landat i Tanzania. Och såhär beskriver hon resdagen..;

16/9: "Dagen började med ett ringande i mitt öra vilket visade sig vara min väckarklocka. Det tog någon minut innan jag insåg varför den ringde så tidigt som 03.30!! Det var dax att ut och resa. Taxin kom 04.30 och det bar av till Landvetter där jag mötte upp mina reskompisar Hans och Anders vid incheckningen. Denna härliga morgon var det hela 8 grader. Burr. Men själv var jag på väg till garanterat varmare breddgrader.


Flyget gick 06.25 och Amsterdam var vårt första stopp. Därifrån bar det av till Dar Es Salaam I Afrika. Den turen var på ca 8 h och vi fick mellanlanda 1h i Killemanyaro för att hämta och lämna av lite passagerare.


Väl framme banade alla väg mot bagaget men innan jag fick se röken av min väska fick jag plocka fram visum och pass. Jag blev tillsagd att byta led två gånger men sen var det min tur. Killen i luckan tittade upp på mig och tittade ner på papprena igen och så höll det på ett tag. Han frågade vad jag jobbade med och tittade lite till. Åhh, tänkte jag - vad är problemet?! Jag hann naturligtvis tänka massa tankar och undra om resan skulle ta slut innan den ens börjat..men till slut la han upp mitt pass och önskade mig en trevlig dag.

Jag, Anders och Hans greppade vårt bagage som hade rullat nagra varv runt och fortsatte ut. Efter att ha väntat i ca en timma, tillsammans med en man som skulle köra oss till hotellet, på övriga resenärer for vi med väldigt fart igenom de vänster-filade vägarna. Sova var guld värt och det var précis vad jag gjorde nar vi hade checkat in"


Ser fram emot att höra om hennes intryck från detta ganska så främmande land!

Inga kommentarer: