7 frågor: Stefan Nilsson


Stefan är killen med koll. Innan han grundade Trendgruppen drev han egen designbutik på Sveavägen, jobbade med dataspel under IT-eran och hamnade till slut på Svensk Form som marknadschef. Den mediala karriären började som trendspanare på Radio Stockholm och fortsatte sen över svenska Fab 5 till Top Dog. Idag har Stefan återkommande uppdrag som design- och trendanalytiker på TV4 Nyhetsmorgon och skriver varje månad för tidningar som QX, DN Bostad och Hus&Hem.

1. Hur många par glasögon har du?
Jag har tre par coola glasögon som jag byter mellan. Jag har alltid ett par favoritbågar men det känns kul att ha några att varva med. Ibland vill jag ju se mer seriös ut och då behövs det nåt med metall.

2. Vad är viktigt är du väljer glasögon?
Absolut personalen i butiken. Vad man inte tänker på när man testar glasögon som glasögonorm är ju att man inte ser nåt själv. Jag är alltid tacksam för kommentarer från personalen som brukar komma med glada tillrop.

3. Vem är din stilikon vad gäller glasögon?
Det varierar otroligt mycket. Influenser växlar, precis som trender. Roligast blir ju de där krockarna när en tuff kille tar på sig ett par brillor och fortfarande är lika tuff. Ta till exempel Johnny Knoxville eller Kanye West.

4. Vad är ditt stiltips till en nybliven glasögonorm?
Det finns massor av saker att tänka på när det gäller glasögon och jag tror att alla har olika förhållningssätt – och smak. Glöm inte att prata med personalen hos optikern för att få så mycket hjälp som möjligt. Några grejer som jag tänker på är att jag bland annat alltid vill att mina ögonbryn ska synas. Jag har så ljust hår så de syns knappt i vanliga fall. En båge kan accentuera ögonbrynsbågen eller dölja och förstöra. En annan sak är formen på yttersidan – titta på ansiktsformen så att inte bågen hamnar i konstiga vinklar till kindben eller annat.

Men framför allt – om du är nybliven glasögonorm – tänk vilken skatt du har att utforska. Ta reda på om du gillar mörka bågar, färgade, runda, fyrkantiga, tunna, tjocka, glittriga eller klistra på fjädrar på dina glasögon. Äntligen har du fått ett sätt att smycka ansiktet – eller förstärka ett särdrag. Vill du bli fyrkantigare, få blåare ögon eller bara se intelligent ut?

5. Vilket är ditt snyggaste glasögonminne?
Jag kommer aldrig att glömma den gången jag bestämde mig för att alltid ha på mig glasögon i alla mediala sammanhang. Allt handlar ju om självförtroende och vad man tror att ANDRA gillar. När jag gjorde svenska Fab 5 så hade jag t.ex. alltid linser i rutan och på alla pressbilder eftersom jag ville vara ”snygg-Stefan”, men sen insåg jag att jag fortfarande kan vara snygg men med glasögon. Och det är ju fortfarande ”jag”.

6. Vilka bågar satsar du på till nästa säsong?
Jag är en kille som gillar ganska konservativa bågar i kombination med kanske lite jeansiga kläder, därför har jag inte testat många av de här nya mer trendiga bågarna – som t.ex. pilotglasögon. Kanske blir det ett par sådana… Jag är också sugen på de klassiska John Lennon-bågarna, eller åtminstone bågar som är lite runda.

7. ”No no” som en glasögonbärare?
Att ha dem i håret eller i pannan. Det gäller väl kanske framför allt solglasögon, men vi som alltid har glasögon vet att det blir jobbiga fettfläckar och kladd på själva glaset. Varken snyggt eller speciellt praktiskt.

Inga kommentarer: